tirsdag den 30. september 2014

Praktikopgave

Opgave 1

Vælg et af de nævnte dilemmaer og skriv et indlæg på bloggen,
hvor I forholder Jer til det valgte dilemma.

Jeg har valgt dette dilemma: 
Idrætsundervisning i enkeltlektioner eller dobbelt lektioner

Jeg synes det er vigtigt at hvis man på en skole har to lektioner til idræt, at de forekommer som dobbelt lektioner. Det er vigtigt børnene får en opvarmning så de er varme i alle muskler, så der ikke forekommer skader. Derudover er det vigtigt at træne noget taktik, især i boldspil, hvor det er vigtigt du kender til regler og grundteknikker. Allerede der ville timen være slut, inden den dårligt går igang, hvis timen er en enkeltlektion. Det er også vigtigt at få en ordenligt afslutning på timen. Derfor er jeg stor tilhænger af dobbeltlektioner.
I tilfælde af at man er så heldig på nogle skoler at have 3 timers idræt om ugen, så ville en enkeltlektion også fungere, måske med noget mere teori hvis vi er i udskolingen. Hvis vi er i indskolingen så ville jeg evt. se om det kunne lade sig gøre at have det på en dag, evt. afbrudt af det lille frikvarter, eller sidst på dagen.   

Opgave 2

Skolebestyrelsen på XX skole har bedt faggruppen i idræt om at
skrive et indlæg til skolens hjemmeside om forskellen mellem
foreningsidrætten og skoleidrætten.

I foreningsidræt er det en bestemt sportsgren du skal blive mester i. I skoleidrætten er det vigtigt at vores elever kommer til at lære basis omkring alle sportsgrene. Heriblandt både musik og bevægelse, mange boldspil, atletik og redskabsgymnastik. 

Igangsættelse af undervisning

Badminton og bordtennis:

Hvilken betydning har det at eleverne starter på vidt forskellige aktiviteter? Hvilken betydning har det for igangsætningen af undervisningen at aktiviteterne foregår i to lokaler?

- Det skaber kæmpe forvirring blandt eleverne. De elever som godt kan lide at spille badminton og bordtennis vil fornemlig bare gå igang, men alle de andre elever ved tydeligvis ikke hvad de skal og foretager derfor bare fri leg. Man skal ikke have aktiviteter i to lokaler før man har sørget for at alle ved hvad de skal gå igang med. Derudover kræver det to lærere vil jeg mene før det kan lade sig gøre uden forvirring. 

Fodboldopvarmning:

Hvilken betydning har det for igangsætningen af undervisningen, at der er en stram lærerstyring?

- Alle børn har brug for faste strukturer og rammer. Derfor synes jeg det er en god ide med en stram lærerstyring. Dog i dette tilfælde så kan jeg godt føle lidt at det virker som en lærer der gør det samme hver time. Det er jeg meget imod. Eleverne skal vide hvad de må og ikke må, men indholdet skal ikke være det samme i hver time. 

Processer i undervisningen

Tennis:

Hvad betyder det for undervisningen at eleverne er spredt over et så stort areal?
- Det betyder at læreren ikke kan kommunikere til alle på samme tid. Jeg synes det er en god ide der ikke er så mange elever om hver tennisbane så de får noget ud af spillet, hvis ellers de var blevet lært op inden hvordan man spiller spillet. Udover det skal børnene først lære teknikken før man kan spille på den måde. Det hjælper ikke eleverne, tydeligvis, at blive rettet på løbende. Der går for meget spildtid. 

Og hvordan undgår man at elevernes færdighedsmæssige niveau ikke får en negativ indflydelse på elevernes engagement?
- Det er vigtigt at differentiere. Hvis der er en elev, eller et par stykker som er gode til tennis og spiller det i fritiden, synes jeg man skal benytte sig af det. Det er vigtigt at vi først får nogle grundteknikker på banen, og her kan de gode elever hjælpe læreren. Når man har fået det, så er det vigtigt de dygtige elever også kan blive udfordret lidt, evt. ved at spille med den anden hånd eller alene mod to andre osv. osv. 

Basketball:

Hvilken forståelse får eleverne af basketballspillet? Og hvordan bliver elevernes engagement mødt og udnyttet af læreren?
- Eleverne får ikke en særlig god forståelse af basketballspillet. De bliver kastet ind i det, og deres taknik lykkedes ikke særlig godt. Inden man spiller kamp er det vigtigt at få teknikken på plads først. Elevernes engagement bliver ikke mødt særlig godt af læreren. Man skal ikke begynde at drille eleverne når man kan fornemme deres aggressivitet. Hun udnytter det helt forkert, da hun bliver lagt ned på jorden. Det kan jo ikke være rigtigt.  

Afslutning af undervisningen

Håndbold: 

Hvad betyder det at læreren afslutter med ”Vi er færdige”?
- Det betyder at eleverne ved at nu stopper vi med at spille håndbold og alt der måtte være sket på banen skal lægges fra sig og de ved timen er slut og de skal gå i bad. Jeg mener dog at man godt kan sige det på en måde. Dog er det en konkret besked. 

Tennis:

Hvilken betydning for det videre forløb har lærerens afslutning på timen?
- Det gør måske at eleverne fremover ikke vil spørger. Det kan dog være svært hvis eleverne ikke har været vant til det siden de små klasser. Det er hvertfald forsøget værd, men han/hun skal nok gentage det, evt. først i næste time. 

Fodbold:

Hvad får eleverne ud af strækøvelserne? Og hvad fortæller denne afslutning eleverne?
- Udstrækning er en vigtig del til sidst i træningen. Lige at få pulsen ned og strække de muskler ud du har brugt, for at være mere smidig næste gang. (nogle mener det hjælper mod ømhed) Derfor er det ikke særlig godt de får en dårlig oplevelse med udtræk og at læreren virker ligeglad for udtræk, så tænker eleverne fornemlig næste gang, det var ligemeget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar